|
НА ЖИВОРадио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 05:00 ч.
Фентъзи сериалът "Вещерът" се завръща на малкия екран след дълго отсъствие, като новият сезон ще бъде излъчен на 30 октомври, съобщава Ройтерс. В глав ...
|
Под прожектора
Робърт Раушенберг и Алфредо Рамос Мартинес: нови перспективи в изкуството на Лос Анджелис
729
Под прожектора
Робърт Раушенберг и Алфредо Рамос Мартинес: нови перспективи в изкуството на Лос АнджелисВ Лос Анджелис през ноември се откриват множество художествени изложби, които предлагат важни исторически перспективи за изкуството в региона. Изложбите обхващат разнообразни теми и стилове, от ретроспективи на известни художници до новаторски инсталации, които предизвикват размисъл за социални и политически въпроси. Местни галерии и музеи представят произведения на артисти, които са оставили значителен отпечатък в света на изкуството, както и нови таланти, които предизвикват традиционните представи за изкуство и идентичност. Тези изложби не само че предлагат визуално изживяване, но и провокират важни дискусии за историята, културата и социалната справедливост.
Sabine Eisenhart
| 29 Октомври 2025, 2025-1 ч.
В Лос Анджелис през ноември се провеждат редица художествени изложби, които предлагат важни исторически перспективи за изкуството в града. Известният печатен издател Gemini G.E.L. представя обширна изложба, обхващаща четири десетилетия от сътрудничеството си с Робърт Рошенберг, което е разширило границите на печатната техника. В друга изложба, рядко показвани произведения на Алфредо Рамос Мартинес предлагат нови прозорци към живота на този известен мексикански муралист, който е прекарал последните 15 години от живота си в Лос Анджелис и е оставил незавършен мурал в Срипс Колидж, когато е починал през 1946 година. Изложбата "Act on It!" в музея на изкуствата на Винсент Прайс отдава почит на галерия Brockman, която е била важен център за черно изкуство и артисти в южната част на Лос Анджелис. В същото време, Ти Джей Шин използва сирена за въздушна тревога, която някога е била често срещана в града, за да проследи мрежите на миграция и милитаризъм. Изложбата "Monuments" не е фокусирана само върху Лос Анджелис, но предлага дълбочинно изследване на начина, по който изкуството отразява наративите и фикциите, които си разказваме за нашата идентичност като нация. В две свързани изложби, художникът Папи Папиес (Джейд Гуано Курици-Оливо) използва цветове, светлина и текст, за да разсъждава върху съвременните борби за освобождение. В една от тях, вдъхновена от заглавието на знаковото произведение на Феликс Гонзалес-Торес от 1988 година, "Забранени цветове", три стени са боядисани в зелено, бяло и червено — цветовете на палестинското и суданското знаме, с думата "Свободен" написана с неонови букви. Изложбата "Трансджендърна абстракция до трансджендърен концептуализъм" допълва това с монохромни картини в розово, синьо и бяло, които имат същите размери като лентите на трансджендърното знаме, превръщайки галерията в монументална декларация за свобода и човешки права. Изложбата "Пинтор де Поемас" представя над двайсет произведения на Алфредо Рамос Мартинес, много от които се показват за първи път, предоставяйки нови перспективи за тази ключова фигура в развитието на мексиканския модернизъм. Като директор на Escuela Nacional de Bellas Artes в Мексико Сити, той е създал училища за рисуване на открито, които оказали влияние на следващите поколения муралисти. През 1929 година се премества в Лос Анджелис, където събира последователи в Холивуд и създава няколко обществени произведения, включително "Las Vendedoras de Flores" (1935–38) в Срипс Колидж, мурал, останал незавършен след смъртта му. Робърт Раушенберг е един от първите художници, работили с легендарния печатен издател Gemini G.E.L., като е направил първия си печат там година след основаването на компанията през 1966 година. Изложбата обхваща четири десетилетия от техните плодотворни сътрудничества, илюстрирайки как заедно са разширили печатната техника в нови посоки. На изложбата са представени над 50 произведения, включително първото им сътрудничество "Booster" (1967), шест фута висок печат, съставен от рентгенови снимки на тялото на Рошенберг; серията Cardbirds от 1971 година, която имитира вида и текстурата на картонени кутии; и "L.A. Uncovered" (1998), серия от ярки ситописи в почит на града. Със своите монументални, инкрустирани със скъпоценни камъни скулптури на гниещи плодове, Катрин Райън е майстор в балансирането на отблъскващото и луксозното. Изложбата "Souvenir" представя две нови серии произведения, които отбелязват еволюция в използването на материалите, но запазват визцералните и заредени асоциации, с които е известна. В центъра на три отляти бетонни праскови се намират автомобилни двигатели вместо костилки, а стоманата и хрома контрастират с органичните извивки на скулптурата. В друга серия, Райън увеличава евтини пластмасови пръстени, пресъздавайки формите им от консерви и топки за боулинг, придавайки буквална тежест на тези на пръв поглед незначителни детски играчки. Сабрина Гшвантнер създава шити и оцветени 35 мм филмови одеяла, вдъхновени от киноисторията, за да предложи примери за независимостта на жените и телесната автономия в пост-Ро свят. Иронично, тя намира тези примери в два ранни филма от преди Ро, режисирани от жени: "Madame’s Cravings" (1906) на Алис Ги-Блашe, в който бременна жена краде, докато партньорът й се грижи за детето, и документален филм от 1931 година за Frontier Nursing Service, който предоставя здравеопазване на жени в селските райони на Апалачите с коне. Невена Прийич създава загадъчни абстракции, които наподобяват артефакти от научния свят: малки живи организми, видими през микроскоп, или небесни тела, блуждаещи в космоса. Всъщност, те са резултат от систематичен процес на творческо откриване, започващ с рисунки на миларови листа. Прийич след това наслагва и подрежда прозрачностите, фотографира ги и ги проектира върху платното, преди да изобрази новите композиции с маслени бои. Тези провокативни и объркващи картини канят зрителя да изследва произхода им, но не разкриват лесно своите тайни. Ли Лозано е независима и непредсказуема художничка, която изследва концептуалното изкуство, минимализма, сюреализма и феминисткото изкуство, преди напълно да се оттегли от художествения свят във времето на изложбата си в Музея Уитни през 1971 година. Изложбата "Hard Handshake" събира над 100 рисунки, направени между 1959 и 1968 година, показвайки важен елемент от разнообразната й практика. Започвайки с ранни автопортрети, рисунките варират от карикатурни изображения на гениталии и други части на тялото до експресионистични изображения на индустриални инструменти и самолети, често наситени с либидинална енергия. Галерия Brockman (1967–1990) е била важен фокус за черни художници в Лос Анджелис, предоставяйки им място за показване извън тесните рамки на основния художествен свят. Основана само две години след бунта в Уотс през 1965 година от братята Дейл Брокман Дейвис и Алонзо Дейвис, които починаха по-рано тази година, галерията е експонирала произведения на Дейвид Хамонс, Бетие Саар, Чарлс Уайт, Кери Мей Уиймс и много други. Изложбата "Act On It!" включва десетки произведения на художници от галерия Brockman от колекцията на LACMA, подчертавайки историческото значение и продължаващото наследство на галерията. Изложбата е част от програмата Art Bridges Cohort, чрез която LACMA е създала партньорство за обмен на изкуство със седем институции в Южна Калифорния, включително музея на изкуствата на Винсент Прайс. Изложбата ще пътува до LACMA през есента на 2026 година. От Втората световна война до Студената война, стотици сирени за въздушна тревога охранявали Лос Анджелис, звучейки тестов сигнал веднъж седмично. Въпреки че системата е спряна през 80-те години, все още има няколко стотин безмълвни стражи, разположени по улиците на града. Звуковата инсталация на Ти Джей Шин "Songs of Emerging Endangerment" преосмисля една от тези сирени, за да възпроизведе звуците на застрашени мигриращи птици. Шин помолил 50 участници да имитират звуците на застрашени мигриращи птици, а след това, във втори кръг, да копират тези интерпретации. Получените модели на звукова реакция звучат всеки час от здрач до зори по време на изложбата, наслагвайки системи на миграция и комуникация с тези, основани на милитаризъм и страх. Обществените паметници са в центъра на текущите дебати относно расата, историята и представителството. Почти 200 паметника в САЩ, много от които честват конфедеративната история, бяха демонтирани и премахнати през последното десетилетие, въпреки че администрацията на Тръмп предприе стъпки за повторно поставяне на някои от тях. Двуместната изложба "Monuments" включва няколко от тези скулптури и статуи, някои от които носят следи от вандализъм и протест, докато други запазват своята патина. В MOCA Geffen те са представени заедно с нови и наскоро поръчани произведения от съвременни художници, включително Карон Дейвис, Ханк Уилис Томас и покойната Нона Фаустин, които предлагат нюансирани и често трудни преосмисляния на нашето колективно минало. Особено трогателен е краткият филм "HomeGoing" (2025) на Давон Тайнс и Джули Даш, музикален трибют на загиналите при масовото убийство в църквата "Майка Емануел АМЕ" в Чарлстън, Южна Каролина през 2015 година. На изложбата в Brick, Кара Уокър представя "Unmanned Drone" (2023), която преосмисля бронзов паметник на конфедеративния генерал Томас Джонатан "Стоунуел" Джаксън, придобит от неправителствена организация през 2021 година, разчитайки на опростените, героични наративи, вложени в тези статуи.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
|
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
|
Сара Коди подчерта, че създаването на синдикат ще осигури необходимите ресурси и уважение
|
|
|
Тейлър Суифт: "Надминах рекорда на Майкъл Джексън!"
|
|
|
Напрежение и драма в Къщата на Биг Брадър след шокиращо разкритие на Давид
|
|
|
Дони и Нети в домашен скандал заради изхвърлена рокля
|
|
|
Васил Василев – Зуека призовава българите да премахнат оградите на страха и предразсъдъците
|
|
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
|
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия |
ОЩЕ ОТ ДНЕС
|
Лиъм Хемсуърт обещава нова интерпретация на Гералт в четвъртият сезон на сериала “Вещерът”
|
|
|
Стинг и Бeд Бъни: Музикални звезди под светлината на прожекторите по време на Супербоул 2026
|
|
|
Брайън Сетцер споделя тъгата си от отмененото турне поради автоимунно заболяване
|
|
|
Рози О`Донъл призовава за молитви след затворническата присъда на дъщеря си Челси О`Донъл
|
|
|
Сара Коди подчерта, че създаването на синдикат ще осигури необходимите ресурси и уважение
|
|
Радиопрограми




НА ЖИВО
729
ЗАПАЗИ
Служителите на Музея на изкуствата в окръг Лос Анджелис (LACMA) са създали синдикат в партньорство с AFSCME Cultural Workers United District Council 36. Работниците, които водят ин ...